Klos Onboard - Zolder, 21.05.2011




http://www.youtube.com/watch?v=Yc7So_Bd9Mg&feature=youtube_gdata_player


Top Fuel och Camaro Cup.



Top Fuel och Camaro Cup
Nysatsning hos Kågered Racing
Top Fuel-teamet Micke Kågered Racing laddar vidare mot EM-guld i Top Fuel samt utökar och blir sannolikt Europas enda dragracingteam på absolut toppnivå att även satsa på racing. Med segervane Alexander Graff som förare och enormt rutinerade raceingenjören Börje Wessman vill Kågered Racing köra för seger i allt mer populära Camaro Cup 2012!

Östgöten Micke Kågered har tävlat professionellt på EM-nivå i dragracing sedan 1996 och har bland annat fem EM-guld i Top Methanol Funny Car.

Från och med 2001 har Micke ständigt varit en av EM-seriens mest färgstarka förare och teamägare i toppklassen Top Fuel.

– Jag brinner för all idrott även om motorsport är nummer ett för mig. Men jag är absolut ingen ”dragracingnörd”, förklarar Micke.

Gemensam sponsor
I höstas ringde Kågereds telefon. Det var försäljningschefen hos System Edström, Ulf Neumann, som ville att Micke skulle komma till Upplands Väsby för ett möte.

– Egentligen hade jag inte tid just då, men jag ställde upp.

På plats fanns även racingföraren Alexander Graff från Uppsala som de senaste två åren blivit tvåa och fyra totalt i Camaro Cup-serien.

De båda motorsportstjärnornas gemensamma sponsor, System Edström, la fram ett förslag att Micke Kågered Racing från och med 2012 skulle utöka sitt team och även driva en Camaro Cup-bil, med Alexander Graff som förare.

Efter viss betänketid var beslutet taget och rutinerade Börje Wessman engagerades som raceingenjör åt Graff som redan har en guldmedalj som målbild.

– Jag har många pokaler på hyllorna hemma. Men jag saknar den största från Camaro Cup. I år får jag förutsättningar att vinna och ta den!

Micke ska testa …
– I två år har jag haft tankar på att satsa på någon förare i Camaro Cup. Men det är först nu som det har blivit allvar, kommenterar Micke som en gång i tiden åkte som kartläsare i rally men aldrig har kört racing.

Alexander har ungefär lika lite erfarenhet av dragracing.

– På Mantorp år 2000 fick jag provköra en juniordragster. Men inte på strippen, utan i Pariskurvan …

Redan nu kan även Alexander avslöja att han ser säsongen 2012 som sin sista i Camaro Cup. Nästa år kommer han att satsa på en annan racingklass, men gärna fortsättningsvis i Micke Kågereds team.

Och Micke avfärdar inte att han är sugen på att själv testa Camaro Cup:

– Jag lovar att jag ska testa bilen. Och är det jäkligt roligt så kanske vi har två Camaro-bilar i teamet nästa säsong …

Speedway-stjärna
Teamets målsättning 2012 är hög men fullt realistisk. EM-guld i Top Fuel samt totalseger i Camaro Cup.

Erfarenhet, ambition och glöd saknas inte och det är fullt möjligt att det även dyker upp en annan motorsportkändis i depån kring Kågered Racing i sommar.

Regerande världsmästaren i speedway, Greg Hancock är också sponsrad av System Edström.

Dragracing-EM 2012
1-4 juni, Santa Pod, England
14-17 juni, Tierp Arena, Sverige
5-8 juli, Alastaro, Finland
10-12 augusti, Hockenheim, Tyskland
23-26 augusti, Tierp Arena, Sverige
6-9 september, Santa Pod, England

Camaro Cup 2012
4-5 maj, Mantorp Park
18-19 maj, Ring Knutstorp
6-7 juli, Mantorp Park
10-11 augusti, Östersund Airport
7-8 september, Ring Knutstorp
21-22 september, Solvalla


Speed Hunters..again...


One of the things that struck me the most about the RTR-X is how it was
literally built from nothing but a pile of new parts.
There isn't a single original 1969 part on the entire car.
It's a testament to just how far the performance aftermarket has come.

At the same time though, the RTR-X is anything but a catalog-built Hot Rod.
In fact it's by far one of the most ambitious car builds I've ever seen.




Klicka på länken för mera ..mycket mera...

www.speedhunters.com


Hennessy GT



Kolla in årets bil....

2013 Hennessey Venom GT Specifications

Performance

0 – 60 mph 2.5 sec.
0 – 200 mph 15.3 sec. (Bugatti Veyron = 24.2 sec.)
Top Speed 275 mph








http://www.venomgt.com/

http://www.hennesseyperformance.com/

EVANS Cooling




Ett kyl media som inte innehåller vatten...nästan för bra för att vara sant.

kolla in nedan länkar..

http://www.evanscooling.com/

http://www.evanscooling.com/assets/Uploads/Evans-Catalog2.pdf

http://www.evanscooling.com/assets/pdfs/HighPerformanceCoolantFlyer.pdf?bcsi_scan_b6eba8e9bd81f969=0&bcsi_scan_filename=HighPerformanceCoolantFlyer.pdf

 Eliminate cooling failures caused by water.
  • Evans Waterless Coolant’s high boiling point eliminates pump impeller cavitation.  It remains a liquid under conditions where water would boil.
  • The absence of water from the cooling system eliminates the cause of corrosion making Evans Waterless Coolants safe for use with all metals.
  • No electrolysis.  Evans Waterless Coolants are non-conductive.
 Maximize boil-over protection
  • Evans Waterless Coolants boil at 375°F, over 150°F higher than normal engine operating temperatures.  Evans Coolants won’t boil over in hot weather, heavy loads, high altitude, or high power output.  Engine tuning limits are safely expanded with Evans.
  • Evans Waterless Coolants instantly condense back to liquid state, providing constant liquid to metal contact, keeping metal temperatures under control.
 Increase power output and fuel efficiency.
  • Evans Waterless Coolants allow most engines to safely operate at a higher temperature.  Engines can be safely tuned for more power or better fuel efficiency.
  • If a computer controlled engine de-rates itself due to coolant temperature, a simple resistor change can safely alter the set parameter.
 Provide lifetime cooling performance and engine protection.
  • Evans Coolants are non-corrosive with stable additives, which means there is no need to change the coolant or replace additives.
  • Cooling effectiveness and corrosion protection continue for the life of the engine.  Traditional water-based antifreeze must be flushed and changed at regular intervals.
  • Reduced operating pressure eliminates stress and protects engine cooling components, hoses, and gaskets.   Cavitation erosion and electrolysis are also eliminated.
Safer for handling and the environment.
  • Evans Waterless Coolants are essentially non-toxic.
  • Evans is safer to handle during installation and engine maintenance.
  • Lifetime coolant helps preserve natural resources and reduce hazardous waste.



RSS 2.0