Top Fuel och Camaro Cup.



Top Fuel och Camaro Cup
Nysatsning hos Kågered Racing
Top Fuel-teamet Micke Kågered Racing laddar vidare mot EM-guld i Top Fuel samt utökar och blir sannolikt Europas enda dragracingteam på absolut toppnivå att även satsa på racing. Med segervane Alexander Graff som förare och enormt rutinerade raceingenjören Börje Wessman vill Kågered Racing köra för seger i allt mer populära Camaro Cup 2012!

Östgöten Micke Kågered har tävlat professionellt på EM-nivå i dragracing sedan 1996 och har bland annat fem EM-guld i Top Methanol Funny Car.

Från och med 2001 har Micke ständigt varit en av EM-seriens mest färgstarka förare och teamägare i toppklassen Top Fuel.

– Jag brinner för all idrott även om motorsport är nummer ett för mig. Men jag är absolut ingen ”dragracingnörd”, förklarar Micke.

Gemensam sponsor
I höstas ringde Kågereds telefon. Det var försäljningschefen hos System Edström, Ulf Neumann, som ville att Micke skulle komma till Upplands Väsby för ett möte.

– Egentligen hade jag inte tid just då, men jag ställde upp.

På plats fanns även racingföraren Alexander Graff från Uppsala som de senaste två åren blivit tvåa och fyra totalt i Camaro Cup-serien.

De båda motorsportstjärnornas gemensamma sponsor, System Edström, la fram ett förslag att Micke Kågered Racing från och med 2012 skulle utöka sitt team och även driva en Camaro Cup-bil, med Alexander Graff som förare.

Efter viss betänketid var beslutet taget och rutinerade Börje Wessman engagerades som raceingenjör åt Graff som redan har en guldmedalj som målbild.

– Jag har många pokaler på hyllorna hemma. Men jag saknar den största från Camaro Cup. I år får jag förutsättningar att vinna och ta den!

Micke ska testa …
– I två år har jag haft tankar på att satsa på någon förare i Camaro Cup. Men det är först nu som det har blivit allvar, kommenterar Micke som en gång i tiden åkte som kartläsare i rally men aldrig har kört racing.

Alexander har ungefär lika lite erfarenhet av dragracing.

– På Mantorp år 2000 fick jag provköra en juniordragster. Men inte på strippen, utan i Pariskurvan …

Redan nu kan även Alexander avslöja att han ser säsongen 2012 som sin sista i Camaro Cup. Nästa år kommer han att satsa på en annan racingklass, men gärna fortsättningsvis i Micke Kågereds team.

Och Micke avfärdar inte att han är sugen på att själv testa Camaro Cup:

– Jag lovar att jag ska testa bilen. Och är det jäkligt roligt så kanske vi har två Camaro-bilar i teamet nästa säsong …

Speedway-stjärna
Teamets målsättning 2012 är hög men fullt realistisk. EM-guld i Top Fuel samt totalseger i Camaro Cup.

Erfarenhet, ambition och glöd saknas inte och det är fullt möjligt att det även dyker upp en annan motorsportkändis i depån kring Kågered Racing i sommar.

Regerande världsmästaren i speedway, Greg Hancock är också sponsrad av System Edström.

Dragracing-EM 2012
1-4 juni, Santa Pod, England
14-17 juni, Tierp Arena, Sverige
5-8 juli, Alastaro, Finland
10-12 augusti, Hockenheim, Tyskland
23-26 augusti, Tierp Arena, Sverige
6-9 september, Santa Pod, England

Camaro Cup 2012
4-5 maj, Mantorp Park
18-19 maj, Ring Knutstorp
6-7 juli, Mantorp Park
10-11 augusti, Östersund Airport
7-8 september, Ring Knutstorp
21-22 september, Solvalla


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0