Anderstorp - Classic Racing 14 - 16 Maj


Tävlingskalender 2010:
14-16 Maj Anderstorp
19-20 juni Karlskoga, Velodromloppet
3-4 juli Knutstorp, SSM
4-5 September, Våler
25-26 Sept Falkenberg, RHK Final

Klasser

 GT/GTS Bilar tom 1965

En GT-bil var enligt dåtidens statuter, en bil som var snabb och bekväm, gjord för snabba persontransporter, oftast med endast två sittplatser, och tillverkad utan spe-ciell tanke på kostnader. För att få räknas som GT-bil, skulle tillverkningen uppgå till minst 100 vagnar un-der en 12-månadersperiod, men skall sanningen fram, så lyckades en del tillverkare ”klassa” in sin bil som en GT-bil, utan att ha gjort detta antal, medan det också finns GT-märken som är gjorda i 1000-tals exemplar.

De bilar som man främst tänker på är Porsche, Ferrari, Lotus, Austin-Healey, M.G. och Jaguar. En GT bil kan alltså vara allt från en liten spartansk M.G. Midget via en brutal AC Cobra till en elegant Jaguar E-type. Bland de svenska förare från ”den tiden” som man minns, märks C-G Hammar-lund, Gunnar ”Persbergarn” Carlsson och Harald Kronegård.

 

Standardvagnar tom 1965

Här kanske du kan hitta farsans Amazon, mosters SAAB eller farbrors Cortina. Eller en häftig Mustang eller BMW. Och så Hundkojan förstås! Detta är bilar från en tid då bilen blev var mans egendom och stod för en optimistisk framtidstro och man från långt håll kunde skilja på en Volvo och en DKW.

För att bli godkänd som standardbil skulle den ha tillverkats i 1000 exemeplar under ett år, och så skulle det vara minst 4 sittplatser. Biltillverkare i alla tider har ju märkt att tävlingsframgångar även betyder försäljningsframgångar, och fram emot mitten av 60-talet började en del fabrikanter ta fram avancerade modeller av sina bäst-säljare. Så det var nog ingen Lotus Cortina som farbror hade.

Detta är RHK:s populäraste heat sett till antalet deltagare. Så populärt faktiskt, att vi sedan ett par år delat heatet i två. Ett för de mindre bilarna, som t.ex. DKW, SAAB, Renault Gordini och ”Hundkojorna” med de mindre motorerna och ett heat för de lite större bilarna som Ford Cortina, Volvo Amazon och de de spektakulärt V8- mullrande Ford Mustang och Falcon. Ledande chaufförer från tiden hette Tom Trana, Bosse Ljungfeldt, ”Papp-Isac” och Carl-Magnus Skogh, bara för att nämna några.

 

Formel bilar 1966-1990

Här hittar vi formelbilar från mitten av 60-talet och fram till förra seklets sista de-cennium. En bred tidsepok som innebar en fantastisk utveckling på det tekniska området. Det syns inte minst på bilarnas aerodynamiska hjälpmedel. Här återfinner vi givet-vis de intressanta Formel 3 bilarna av klassiska fabrikat, som Brabham, March och GRD. Även en och annan potent Formel 2 racer brukar dyka också upp på banorna Detta var också en epok då det lanserades många enhetsklasser där motorn skul-le komma från en standardbil, mest framgångsrik blev Formel Ford, i många år värl-dens största racingklass. I heatet ryms även andra av tidens enhetsklasser, som till exempel Formel Super Vee. Förarna från tiden då? Ja, ”vi som var med” glömmer väl aldrig Ronnie-Reine du-ellerna i F-3. Och Picko var en föregångare här liksom Ulf Svensson. Nära nog alla de svenska förare som kommit någon vart i sin internationella racerkarriär, har täv-lat i någon av klasserna i detta heat. ”Lill-Lövis”, Gunnar Nilsson och Kenny Bräck är några av de främsta!

 

Formelbilar tom 1965

Heatet för våra äldsta racerbilar. Här finner man allt från Förkrigsbilarna, vilka i Sverige representeras av 30-talets Riley, M.G. och Amilcar. Andra gamla godingar är Nordiska Specialvangsklassen från skiftet mellan 40- och 50-tal. F-3/500, eller Midget, eller Halvpannorna, (kärt barn har många namn) hittar vi också i detta heat. Detta var en paradgren under efterkrigsåren, och var då, som nu, mycket populär. Näst England kan Sverige mönstra flest midgetracers; 15-20 körklara. Åke ”Halvpannan” Jönsson och Sven ”Bergvägg” Andersson hette ett par av stjärnorna. Effyh, Swebe eller Cooper hette bilarna, och de drevs av en 500 cc mc-motor. Här finns också Formel Junior, de direkta föregångarna till senare tiders Formel 3-bilar, som hade en motor från en standardbil på max 1100 cc, som fick trimmas efter alla konstens regler så att effekten ofta nådde över 100 hk. Märkena kunde heta Lola, Elva, Lotus eller Stanguellini. Ja, t.o.m. SAAB drista-de sig att bygga en framhjulsdriven Formel Junior. De främsta förarna här hemma var Picko Troberg, Freddy Kottulinsky, och Yngve Rosquist. På kontinenten hette dom Jim Clark, Jackie Stewart eller John Surtees; alla kom senare att bli världsmästare i Formel 1. Formel Vee är också en klass som ryms under denna rubrik, även om bilarna från mitten av 60-talet, tidsmässigt är nyare än de övriga. Motor, växellåda, framvagn och hjul kommer från VW 1200 eller 1300. Trimmade enligt sitt reglemente är detta snab-ba bilar, tack vare sin låga vikt. Sverige var en framgångsrik nation i FVee med förare som Tommy Brorsson, Hans Edvinsson, Kennerth Persson. PeO. Boström och Bror Jaktlund. Vi var även duktiga på bilfronten med märken som Dolling, Hansen, RPB och BMVee. Formel Vee är idag, precis som när det begav sig en populär klass, tack vare överkom-liga priser och enkelt underhåll med god tillgång på reservdelar. Det innebär också att man oftast numera tävlar i ett eget heat.

 

Standardvagnar 1966 tom 1981

Här öppnas dörren för en lite nyare generation av standard- och GT-bilar. Många av de i den nya generation förare som nu får upp ögonen för Historisk Racing, minns dessa bilar från sin egen uppväxt. Vanligaste bilen i Standard 66-76 är Ford Escort, som beroende på vilken motor den har, platsar i tre av heatets olika klasser. ”1300 GT” i 1300 cc klassen, ”Twin Cam” i 1600 klassen och ”RS 1600” med BDA motor i 2-litersklassen. Men det finns naturligtvis andra spännande bilar också. BMC Cooper, Alfa Romeo eller en tidiga-re så vanlig bil som Volvo 142, Ford Capri, Opel, BMW och Chevrolet Camaro full-bordar bilden av en intressant och populär epok i svensk standardvagnsracing. I GT 66-76 hittar vi allt från SAAB Sonett och MGB GT till Porsche Carrera och Chevrolet Corvette ihop med Abarth och Marcos. Oavsett om du vill uppleva en hårig standardbil eller en klassisk GT-bil är detta ett intressant heat med en spänannde framtid. Framgångsrika förare från tiden var Erik Berger, Rune Tobiasson, Boo Brasta, Bosse ”Emma” Emanuelsson m.fl.

 

Racersportvagnar tom 1990

Heatet för racersportvagnar, alltså i grunden tvåsitsiga racerbilar, liksom formelbi-larna byggda från början för racerbanorna, är ett av de snabbast växande heaten i RHK-Cupen. Här hittar vi alltså den biltyp som kanske de flesta förknippar med klas-siska långdistanstävlingar som Le Mans, Daytona och Spa. Stommen i vårt heat ut-görs av de uppskattade Sports 2000-bilarna från mitten 70-tal och fram till 1990. Detta är bilar som för en förhållandevis rimlig insats, bjuder på upplevelsen av en alltigenom äkta racersportvagn. Vår svenske Le Mans-vinnare Stanley Dickens blev t.ex. europamästare i Sports 2000. Utöver Sports 2000-bilar som Lola, Tiga och Royale finner vi i heatet allt från 60- talets klassiker som Lotus 23, till 70-talets 2-liters racersportvagnar som Chevron och March.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0