Vem kommer att äga SAAB och Volvo i framtiden?


 


Läs nedan och begrunda...

GM och Ford talar om att sälja sina dotterbolag i Sverige, men vad är det egentligen de tänker sälja? Ny Tekniks bilindustrireporter Eddie Pröckl försöker bringa reda i de snåriga resonemangen.

Idag är Volvo och Saab till salu. Men vad är det som Ford respektive GM säljer?

Ett bilmärke består av varumärket, alltså rätten att kalla bilar som man tillverkar för Volvo eller Saab, rätten att tillverka bilmodeller som 3-5, C30 och så vidare, samt de fabriker och andra materiella tillgångar som finns.

Vad handlar det om i Volvos fall?

Volvos varumärke ägs av ett bolag där Volvo AB äger hälften. Ford äger rätten att använda varumärket Volvo, men de exakta villkoren är inte offentliggjorda. Uppenbarligen kan Ford sälja varumärket till någon annan tillverkare. Volvo har ett antal modeller, tillverkningsenheter och återförsäljare i Sverige, USA och Europa. Man brukar säga att Volvo fortfarande är ett komplett bilföretag.

Är inte Saab det?

Nja, i betydligt mindre utsträckning. Saab har sitt varumärke och en bilfabrik i Trollhättan. Men både utveckling och konstruktion är väldigt integrerade i GM.

Finns det köpare?





Ifrån Amerika nedan...


General Motors has agreed informally to extend the negotiations over a possible sale of Saab, but is moving forward with plans to close the Swedish carmaker’s operations for good.

GM officials had indicated they would continue to discuss possible deals with potential buyers until Thursday. However, it now appears the deadline has been extended for at least a week — until Jan. 7 — for potential buyers to conclude a deal for Saab.

“As our Dec. 20 statement indicates, we are starting the wind-down process while we consider the proposals that are coming in. Nothing more, nothing less,” GM spokesman Tom Wilkinson said.

Speculation about Saab’s future has led to intense media speculation in Sweden where Saab is based, and in Western Europe, where the speculation has focused on Spyker, a small maker of exotic cars that has attempted since mid-December to put together a viable bid for Saab.

However, any deal for Saab, despite the carmaker’s solid reputation for style and engineering, is now considered a high-risk venture, making financing difficult.

Meanwhile, Saab fans are vowing to step up pressure on GM in a bid to keep the Swedish brand alive.

“The purpose of this campaign is to let GM know that a lot of people care about Saab. It’s a brand with a great history and a true emphasis on quality design. Saab has several new models ready to release, an award-winning efficient factory and a willing customer base. With several buyers for the company in waiting, there really is no reason for GM to wind Saab down,” said Steven Wade, who operates the Saab news and enthusiast Web site, www.saabsunited. com.

Saab has more than 3,400 employees in Sweden and more than 1,100 dealers worldwide, including more than 200 in the U.S., where the spin-off company was preparing to open a new North American headquarters for the Swedish brand in Royal Oak.

Plans for building a new headquarters for Saab’s North American Operations in Royal Oak had been moving forward before GM announced the deal to spin off the Swedish brand to a group of outside investors had failed to materialize.

Saab had already secured property and was also negotiating for tax credits before GM’s efforts to sell the fabled brand first ran into trouble in late November.

The Royal Oak City Commission had approved $1.4 million in business incentives for the newly organized Saab Cars North America to put its headquarters in Royal Oak.

Saab Cars North America also was discussing a $1.2 million grant from the Michigan Economic Growth Authority to help defray the cost of the investment in Royal Oak. Plans called for the headquarters organization to have a staff of about 80.

SNART BLIR VOLVO KINESISKT





DETROIT. Ford säljer Volvo till kinesiska Chang'an Auto inom två veckor.
Men Volvo och Ford vill inte bekräfta uppgifterna.
- Jag kan inte säga att uppgifterna stämmer men vi vet så mycket att något är på gång. Och Ford vill lösa det här snabbt, säger Volvos informationsdirektör Olle Axelsson. 

Olle Axelsson var tillsammans med Volvos vd Stephen Odell i går på handelskammaren i Detroit. När Axelsson nås av uppgifterna om att Ford planerar en snabb försäljning av Volvo säger han så här:
- Vi har förstått att något är på gång och Fords vd Alan Mulally sa här i Detroit att det finns intresserade köpare. Men vem, eller när, är inget jag vet något om, det är ingen information som nått oss.
Enligt Axelsson pratade Alan Mulally om Volvo vid två tillfällen under salongen i Detroit. Båda gångerna handlade det om att det finns intresserade köpare.
- Under en middag fick vår styrelseordförande Lewis Booth lugna Mulally lite, han var lite för snabb. Så visst, det pågår saker, det gör det.

Gemensamma projekt

Uppgifterna om att det är Chang'an Auto som ska köpa Volvo är inte obekanta för Axelsson. Så sent som i december förekom spekulationer om att Chang'an ville köpa Volvo. Det sedan Chang'ans högste chef Xu Liuping och chefer från Volvo och Ford träffats under bilsalongen i Guanzhou.
- Det är inte så konstigt att Ford pratar med Chang'an eftersom vi har flera gemensamma projekt med dem. Men om det handlar om ett köp av Volvo vet jag som sagt inte.

Yin Jiaxu, högste chef för Chang'an Automobile Group.

Chang'an tillverkar flera bilar åt Ford och Mazda i Kina och de tillverkar också Volvo S40 och Volvo S80 i fabriken i Chongqing.
Enligt Volvo håller de kinesiska S40-bilarna samma kvalitet som de bilar som byggs i Sverige och Belgien.
Fords informationsdirektör Mark Truby hade lämnat bilsalongen och satt på Fords huvudkontor i Dearborn när han fick frågan om försäljningen till Kina.
- (lång tystnad). Vad vi sagt är att vi gör en översyn av Volvo och att det i den genomgången ingår en försäljning som ett alternativ. Vi har också sagt att vi behöver lite tid för att få klart allt.
Så två veckor är för snabbt inpå?
- Vi har sagt att vi behöver lite tid, och vi har inte ändrat vår inställning i den här frågan.
Brist på kunskap?

Branschtidningen Automotive News redaktör för Kina-upplagan, Charles Child, tror att Volvo kan få problem i Kina.
- Kinesisk bilindustri är väldigt omogen. De har ingen global erfarenhet och frågan är om de har tillräckligt med kunskap för att sköta Volvo, säger Child.
I Kina äger staten de största biltillverkarna. Och det är mycket ovanligt att ett kinesiskt företag köper ett utländskt företag.
- Regeringen är väldigt rädd för att kineserna ska skämma ut sig, så de är försiktiga, säger Charles Child.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0